fredag 17 december 2010

Ready mades





Då På Femte Våningen nästan uteslutande söker felfria objekt finns det undantag. Det finns tillfällen då bristen är till föremålets förtjänst. Jag föredrar till exempel mitt knastriga vinylexemplar av Nina Simones Mr Bojangles framför Spotify's. Handtryckt linne, naturläder och svartmenat trä är aldrig så vackert som när ägaren försökt bevara det från tiden men i stora drag misslyckats. Den historian kan aldrig framkallas med färgstänk och sandpapper.
Några industrimöbler och skulpturala objekt kommer att läggas upp på www.pafemtevaningen.com efter årskiftet.

As På Femte Våningen almost solely seek flawless objects there are exceptions. There are occasions when the flaw is of advantage to the item. I for instance prefer my crackling vinyl example of Nina Simone's Mr Bojangles to Spotify's. Hand printed linen, natural leather and dark wood is never as beautiful as when the owner has tried to preserve it from time and generally failed. That's a kind of history that can't be called forth by stains of paint and sandpaper.
Some industrial furniture and sculptural objects well be posted on www.pafemtevaningen.com after the turn of the year.

1 kommentar:

luchur sa...

Grymt läckra prylar! Torson får mig att dräggla av avundsjuka över att jag inte äger den.... Skulle passa fint som julklapp under min gran :)